dinsdag 21 oktober 2014

De Zwyger

Een plan voor een minibaantje, moet overzichtelijk zijn, niet te groot maar toch wat spoor om met een of twee goederenwagens heen en weer te tuffen. Zelf heb ik een orenstein&koppel MB5N in messing in aanbouw, brawa heeft de uci koelwagen in het assortiment ( ik verwacht dat volgend jaar een NL uitvoering komt) Dat past leuk in een overslag/haventhema. Voor de module bak(jes) denk ik aan 50x100cm



De Zwyger, beginperiode

De Zwyger eind jaren '70

De Zwyger gezien vanaf het water

Eerste schets baantje, oktober 2014

Of nog smaller, zodat het in/op een kast past) uit 9 mm multiplex. Uit een plaat 60x120 is zo'n bakje te maken, strook van 10cm rondom zijn de zijkanten. Voor het pakhuis lijkt het mij leuk pakhuis de Zwijger in half reliëf te bouwen. Het pakhuis is nog steeds opvallend aanwezig aan de oostelijke Handelskade in Amsterdam. Tegenwoordig is het pand gerestaureerd en loopt de verbindingsweg jan schaefer brug er dwars door heen. Het railmateriaal kan eenvoudig, uitgaande van straatspoor kun je zelfs gebruikt roco/ rivarossi spul nemen. concreet een baanplannetje: ik heb de modules een tikkie smaller gemaakt 42x100cm. En dan twee bakjes. In half reliëf het reusachtige pakhuis de zwijger. twee doorgaande sporen + een aftakking. Voor de handliggend om vanaf het water(IJ) naar de kade toe te kijken, maar dat wil ik omdraaien. Dus naar het water toekijken; als achtergrond masten en kranen Zijn er meer liefhebbers voor zo'n 'light module'?

woensdag 1 oktober 2014

Orenstein & Koppel II

eerste huifje; nog lang niet perfect. Het buigen van de zijwand naar het bovenvlak gaat prima, maar de rondingen naar voren is lastig, je hebt maar aan een kant "vlees" In een volgende ets is het handiger om er een 'verloren'' stukje' aan te laten zitten. Hoekje rechts is beter gelukt als links, maar beide twee kiertjes, plamuren met soldeer moet nog gebeuren


Ook een stapje verder met het onderstel; de frameplaten zitten er nu alle twee onder, en ook de bufferplaat en de bufferbalk zijn gesoldeerd. Een tijdrovend klusje is het aanbrengen van de treden.  Ze doen toch wat dunnig aan, dus ik overweeg de treden nog te bekleden met geëtst tranenplaat van Moog.



De cabine, deze bestaat uit een voor en achterwand, het dak en zijwanden is een geheel. Vanuit het midden van het dak(merktekens op dak en wand) zijn de onderdelen stukje voor stukje gesoldeerd. De ventilatieluikjes en messingdraad als regengoot zijn ook gesoldeerd, al moet deze nogwel gevijld worden.