woensdag 26 november 2008

5 en 10 ton open goederenwagen der StaatsSpoorwegen 20107



Een fraaie foto van een StaatsSpoor open goederenwagen. Lekker scherp dus details en opschriften zijn goed leesbaar.
Het is een heerlijk antiek ding met een echte remstoel voor de schroefrem, geklonken balanzen en hoewel de stelbalken van staal zijn is daarover heen een houten balklaag aangebracht waarop de laadbak is gemonteerd. Hierdoor liggen de vloerplanken in de langsrichting!
Van deze wagen heb ik twee tekeningen gevonden, een uit de SS tijd en een van later uit de NS tijd. De wagen heeft een te openen kopschot en een vaste bij de remstoel. In verschillende uitvoeringen met en zonder rem werd bij Damlust te Utrecht vanaf 1865 gebouwd aan deze wagens.
Met dank aan Wim voor het voorwerk en de tekening, hij bouwde de zankdkar in h0. Op zijn site staat naast de zandkar nog veel meer moois:
http://home.kpn.nl/ritze071/erms/indeling.html



De bodem bestaat uit drie laagjes van 0,5mm, de bovenste is van styreen met plaknaden in de langsrichting, de middelste laag heeft twee grote vakken voor twee plakken messing 0,5mm dik voor wat gewicht, de onderste laag is gewoon styreen.
Onder de vloer worden uit styreen de houten onderslagbalkjes(2,5x2,5mm) gelijmd, daarna styreen stel- en bufferbalken.


De bak zelf bestaat uit zelfgesneden planken vaqn 5,5mm uit vlakkeplaat. Daarna styreenstripjes 2,5x0,75mm en messing 'nietenband' van Moog erop.



De remstoel lijkt ingewikkeld, maar dat valt reuze mee. Eerst een uitslagje tekenen op ,5mm styreen en dan komt het wel goed.


Lastiger zijn de geklonken balansen, deze zijn zoals die van de HSM niet verkrijgbaar bij MK modelbouwstudio, dus hiervoor zelf tekenen in autocad, etstekeningetje maken en mailen naar Moog modellbau en na een weekje in huis. Evergreen heeft in het assortiment vlak styreen met zgn. V-groove. Ideaal voor planknaden. Maar de benodigde afmeting zit niet in het assortiment. Deze keer werden de naden niet gekrast maar repen gesneden uit vlak styreen van 1mm dik en na het rondschuren van de randen per 3 gelijmd. De baksteunen zijn strips van 2x0,75mm, deze worden nog beplakt met messing 'nietenband' van Jurgen Moog.









Als de kar op z'n wielen kan staan kunnen de overige zaken aangebracht worden zoals grepen, koppeling buffers enz.

Het spuiten van het model zal nog wel even gaan duren, aangezien dat buiten gebeurd bij droog weer en een redelijke temperatuur, we wachten op het voorjaar!

koppeling: 0 scale models
buffers: resin Mk modelbouwstudio
balansen: Jurgen Moog modelbau
nietenband ed. : Jurgen Moog modellbau
aspotten SS: MK modelbouwstudio

zaterdag 15 november 2008

NS 38901, geinige zandwagen



Het begon allemaal met deze foto; een stoomloc uit de serie NS 6500 rangeert met openwagen. Zo'n 6500 wil ik ooit nog gaan bouwen maar enigzins lijkende wielen heb ik nog niet gevonden. Tot die tijd blijven we maar de restauratie volgen van de "6513 bij de Museumstoomtram Hoorn Medemblik.

Maar ook de openwagen ziet er geinig uit, na diverse suggesties en het vergelijken van tekeningen denk ik dat het een openwagen uit de latere serie NS38901, voorheen SS is
http://spoor0nl.xsbb.nl/viewtopic.php?f=3&t=814240


tekening uit materieelboek StaatsSpoorwegen



tekening uit NS materieelboek



Deze wagen is een behoorlijk lang ding, radstand 4m maar met een flinke overhang t.o.v. de assen, lengte van de bak 7,6m. De bodem bestaat uit drie lagen van 0,5mm styreen. In de middelste laag zitten twee grote vlakken gespaard voor twee plakken messing. De bovenste laag styreen heeft planknaden. Stel- en bufferbalken uit U-profielen van Evergreen styreen.
Voor de buffer en koppelingplaten gebruik ik etswerk van Jurgen Moog, de stangenbuffers komen bij Maykel Kastelijn vandaan, evenals de aspotten. De geklonken balansen zijn een ander verhaal. Deze zijn naar mijn weten niet verkrijgbaar dus hiervoor heb ik in autocad een tekeningetje gemaakt en deze laten etsen bij Moog

Het remhuisje werd gebouw uit twee lagen ,5mm styreen met L-profielen op de hoeken.




wielen, koppeling :0 scale models
buffers, aspotten: MK modelbouw
balansen, nietenband, bufferplaten: Jurgen Moog Modellbau
Styreen: planken remmershuisje Evergreen , planken bak Evergreen