vrijdag 6 maart 2009

NS 6601-6603/ SMWF 1-3/ HSM 1061-1063

De SMWF bestelde bij Machinefabriek Breda, voorheen Backer&Rueb 3 locomotieven voor de exploitatie van hun lijn. De locomotieven waren van het stoofmodel en hadden het uiterlijk tramweg locomotief, maar hun trekkracht was zodanig dat ze na de overname door de HSM in 1910 werden ingedeeld als lokaalspoorlokomotief. Bij de HSM werden de locomotieven omgenummerd naar HSM 1061-1063. Bij de NS kregen de locs de nummers NS 66001-6603 Vanaf 1923 werden de lokomotieven verhuurd aan de Nederlandse Tramweg Maatschappij in Friesland. In 1936 werden de machines buiten dienst gesteld, en in 1937 gesloopt. Helaas is er geen lokomotief van het drietal bewaard gebleven.
Wel heeft Stichting Stoomtram Hoorn Medemblik een ander backertje:



Deze lok is een slag kleiner en heeft een andere raamindeling in de opbouw, maar wel normaalspoor. De GTM 13 lijkt sprekend maar is smalspoor.



Door
"t Hollands Locaalspoor is in het verleden de loc uitgebracht in h0, als ik mij niet vergis zowel de SMWF/ HSM en in NS uitvoering. Bovenstaande afbeelding is de olijfgroene NS variant.



In Rail Magazine 261, januari/ februari 2009 jaargang 31, is op bladzijde 84 t/m 86 te lezen hoe Hans Nijntjes deze tramlok in messing bouwde in 1:43,5
De gedetailleerd bouwbeschrijving is te downloaden op de website van RM http://www.railmagazine.nl.

Op het spoornul forum zijn diverse links te vinden naar tekeningen en foto's. Reden genoeg om e.e.a. goed te bestuderen. Inmiddels heb ik bij Slater's Plasticard wielen besteld:
7837K driving wheel 3'2'' 8 spoke Kitson industrial