zondag 20 september 2009

Anjum, privaat

Naast het goederenloodsje stond in Anjum het privaat als losstaand gebouwtje. Destijds gebruikelijk, om hygienische redenen uit het stationsgebouw geplaatst en niet alleen voor wachtende reizigers bedoeld maar ook voor de reizigers in de trein, vaak waren de rijtuigen niet voorzien van een toilet voorziening.

Het gebouwtje van de NFLS was opgetrokken uit houten frame ingevuld met vertikale delen. Het geheel stond op een gemetselde voet. Het gebouwtje had een bescheiden afmeting van 1,35m bij 3,3m Het plattegrondeje is eenvoudig: van links naar rechts, een zitgelegenheid van 1,35m bij 75 cm breed, met deur en een klein ventilatie raampje, dan een bergplaats van 1,65m breed met zo'n zelfde ventilatieraampje en tenslotte het open urinoir op de kop, wat door een hekwerk uit het zicht wordt ontrokken.



Een zelfde retirade stond in oa. Jelsum. Hier staat het gebouwtje gedraaid. De weinig aantrekkelijke kant van de urinoirs staat nu pontificaal op het perron.
Het hekwerk is op deze foto goed te zien. In tegenstelling tot privaten bij andere maatschappijen is er geen enkele versiering aangebracht.



In Anjum was de retirade hekkensluiter van de bebouwing. Zoals te zien op de foto staan de nokken van de gebouwen allemaal evenwijdig aan het spoor. De situatietekening geeft uitsluitsel aan welke kant het hekwerk voor de urinoirs stond, van het station af. Ook hier toch weer het vermoeden dat het dak met zink bekleed was in Anjum, in tegenstelling tot bv Jelsum, daar ziet de dakbekleding er asfaltpapierderig uit.

Hoewel het een klein ding is, in 1 op 43,5 slechts 3x8 cm, zit er nog vrij veel werk aan. Om te beginnen moeten de geveltjes uitgezet worden op de werkende breedte van de houten delen om het geheel kloppend te krijgen. Daarna de stijlen en regels, door dunne strips op de plankenplaat te plakken. die dan weer voorbij de verbindingen van stijlen en regels rond vijlen. Toen het ding in elkaar zat bleek de retirade in Anjum in spiegelbeeld uitgevoerd te zijn. Grrrrr, dus de planken met de raampjes er uit gesneden en nieuwe planken erin gelijmd, en aan de andere zijde de raampjes opnieuw uitgesneden.





Het gebouwtje heb ik met de kwast geschilderd: lichtgrijs(Humbrol 147)voor de wanden, donkergrijs(Humbrol 140) voor het dak, bruinrood voor het metselwek met verdund grijs voor de voegen. Klinken zijn met de fineliner zwart gemaakt,




gebruikte materialen:
Evergreen v-groove 2,5 mm
styreen plaat 1mm
strips 0,5x2,5mm
strookje Slater's baksteenplaat

afbeeldingen Anjum en Jelsum: Wytze Wybenga

donderdag 10 september 2009

Wat te doen met OSM bakjes

De 0 scale Models open kolenbakjes zijn waarschijnlijk de meest geslachtofferde wagentjes in de nulwereld. Voor 25 euro heb je namelijk een prachtig onderstel: verende buffers, modelkoppeling en een verend chassis. Ze zijn er met spaakwielen/ korfbuffers en met dichte wielen/zware buffers. Want elke keer als een chassis gebruikt wordt overblijft het opbouw-bakje. Inmiddels had ik er al drie liggen.

Qua opbouw lijken ze op de nederlandse GLG, maar een GLG is veel langer, twee segmenten om precies te zijn...



Hier volgt het recept dus snel aan de slag!
Neem een bakje in de linker hand en een stanleymes in de andere, eerste het lijf van de T-profielen snijden waar gezaagd gaat worden. Zo komt er een mooi wit lijntje.( niet bij de deuren!)
Dan de zaag erin, ik gebruik een roco-rail-zaagje, begin bij de opstaande randen, dan op z'n rug zaag ik de bodem door.Een paar keer herhalen , je hebt nodig: 2x kop, 2x midden en 2x deuren met zijflappen. Nu volgt het vervelenste werk: het wegschrapen van de diagonalen. Dit doe ik met een vers scherp mes, daarna vijlen en met het zaagje de planknaden weer terug brengen.



Al met al beste een avondje werk. Nu even volhouden en toch de verschillende delen lijmen, ik gebruik bison hard-plastic lijm (ook geschikt voor het verlijmen van afvoeren enzo) Lekker een nachtje laten staan en morgen verder









Volgende stap is het aanbrengen van U profieltjes op de zijkanten van de bak. En niet te vergeten de verstijvings-driehoeken bij de deuren en de hoeken van de bak. Om geen werk te hebben aan de binnenkant van de bak komt er een schep kolen in, het blok piepschuim als basis heb ik voor het spuiten al aangebracht. Grondverf van Halfords en Tamiya German Grey voor NS goederengrijs.

wordt vervolgd!