zaterdag 6 december 2008

Halte Nieuwe Niedorp

De stoomtram Schagen-Wognum deed bij Nieuwe Niedorp de gelijknamige halte aan. Bij de onbewaakte kruising van de Dorpsweg/Dorpsstraat werd een haltegebouw annex goederenloods. Tot 1900 was dit een stalen SMWF abri, daarna kwam er een op kosten van de gemeente een houten gebouw met een fraaie schoorsteen en makelaars op het dak. In 1924 werd er een standpijp geplaatst zodat locomotieven er water konden innemen.



Toch was Nieuwe Niedorp nog een heel complex, bij elkaar toch zo'n 500 meter lang; voor de halte ligt nog een overlaadspoor en een kopspoor langs een gegraven haven die aansloot op het water langs de Dorpsweg. Bij de halte ging het perron over in een verhoogde veelading. Verder was er nog een privaatgebouwtje geplaatst.



Dan zijn er nog twee foto's van helaas mindere kwaliteit. De spoorwegovergang van de Dorpsweg. Een tram naar wognum staat langs het perron. Rechts op de foto het haltegebouw, het houten exemplaar uit 1900. De tweede foto toont de achterkant van het halte gebouw. Een tram getrokken door een locomotief uit de 'dierenserie' HSM Causarius-Wesp




bron: Daar komt de tram uit Schagen! Wim Verboom & Jan Beets

Al met al een oer hollandsplaatje met een enorm hoog Ot en Sien gehalte. Zou zeker leuk zijn om een keer te bouwen. Met een beetje passen en meten past het op een stukje module van 60 breed bij 90cm lang; als je genoegen neemt met het halte gebouw t/m de onbewaakte overweg met de Dorpsstraat en de bijbehorende sloot.

3 opmerkingen:

Marcel Dam zei

Heb het boek van Dhr. Wim Verboom enkele malen gelezen... de lijn Schagen - Wognum was een aaneenschakeling van blunders gemaakt door goedbedoelde Technocraten, rijke Boeren, Burgemeesters en hoge Ambtenaren)zowel hoe de lijn was aangelegd (ipv bij Spanbroek naar Hoorn boog de lijn bij Opmeer af naar "niemandsland" Wognum) als het uiteindelijk opbreken. Had men de lijn voor de sluiting gewijzigd dan was het nu nog steeds een zeer rendabele lijn op gebied van passagiers vervoer. Voor wie belangstelling heeft: ik ben gaarne bereid dit toe te lichten.

Anoniem zei

Ipv bij Opmeer (dwz, bij de Aurora melkfabriek) linksaf te slaan had men deze lijn rechtdoor naar het dorp Zuidermeer moeten aanleggen. Daar was in precies hetzelfde bouwjaar (1898) als de lijn Schagen - Wognum, zojuist de spoorlijn Alkmaar-HHwaard- Hoorn gereed gekomen alwaar men kon aansluiten op die lijn naar Hoorn.
Een spoorlijn leg je in principe altijd aan van stad naar stad. Daar tussen in neem je zoveel mogelijk vracht en passagiers mee waarbij het de kunst is zo min mogelijk te stoppen.
Vracht en passagiersvervoer mogen elkaar ook nooit hinderen. En als laatste eis: de lijn moet zo min mogelijk bochten hebben om de reistijd zo kort mogelijk te maken; grote rechte stukken is tijdwinst. Had deze lijn wel zo gelopen dan kon men nu (2013) vanuit Opmeer met een Tram-Trein (ook wel Lightrail genoemd) in +/- 12 à 14 minuten op het station Hoorn kunnen zijn. Dat is net zo snel als een auto.

Anoniem zei

Lag die lijn er nog maar :'( zou een hoop schelen met slecht weer en met die slechte busverbindingen van tegenwoordig...