zondag 19 oktober 2008

HSM Causarius-Wesp / NS 6700 in styreen II

Verder met het lokje. Ondertussen zijn op de langswanden stripjes styreen aangebracht en stukjes nietenband van Jurgen Moog. Op de bovenkant is dun aluminium plaat verwerkt om het geheel strak te krijgen ,- en te houden. Verder zijn er twee gereedschapskisten in de het machinistenhuis aangebracht.De ketel is verder afgemaakt, en de schoorsteen is in de maak, van een ballpoint natuurlijk. De bufferbalken zijn aan de bovenbouw gelijmd en al voorzien van gaatjes voor verende bufferstangen en koppeling. PLaatjes spreken verder voorzich.





zondag 12 oktober 2008

HSM Causarius-Wesp / NS 6700 in styreen

In de diverse modeltreinbladen hebben artikeltjes gestaan hoe een ezeltje zelf te bouwen. Hiervoor werd meestal een Fleischmann Anna als donorloc gebruikt, maar altijd in de schaal h0. Dus dan nu eentje in de schaal Nul, 1:43,5.
Via via heb ik wat tekeningetjes weten te bemachtigen en met behulp van autocad wordt er een uitslag gemaakt van de wanden en vloerplaat. Oorspronkelijk was de keuze voor deze lok gemaakt op de radstand, de aandrijving zou dan mooi van een oud Lima lokje gemaakt kunnen worden. Maar het lokje had z'n beste tijd al wel gehad en de motor paste niet helemaal mooi in de ketel, dus de aandrijving zal zelf gebouwd worden. Waarschijnlijk een vaste, aangedreven as en een as gecompenseerd



de tekening laat zien dat het voorbeeld grofweg in drie series/ uitvoeringen zijn geleverd, korte en lange schoorsteen, ketellengte idem en net iets andere maten voor het frame. Wel iets om even in de gaten te houden. De beste tekening heb ik van de laatste serie, dus die wordt gebouwd. Voor de naam blijft dan over:
bouwjaar 1889:
199 Reiger/ NS6737
200 Sijsje/ NS6738
201 Tortel/ NS6739
202 Vink/ NS6740
203 Wesp/ NS6741

Eerste foto van het lokje in aanbouw:
De eerste wandjes staan, al moeten er nog diverse strips en klinknageltjes verschijnen. In de kasten aan de zijkant zijn strippen bladlood aangebracht.


HSM Causarius-Wesp / NS 6700



Borsig in Berlijn bouwde deze aparte machines in diverse series van 1883 tot 1889. Naast een nummer, kregen ze alle een dierennaam, waaronder de prozaische “OS” en de tot de verbeelding sprekende “IZEGRIM”. De speciale vormgeving kwam voort uit de wens deze machines met een man te kunnen bedienen. De conducteur kon dan in noodgevallen via de achterdeur of het loopad langs de ketel het machinistenhuis bereiken en de trein tot stilstand brengen. Op tramlijnen werd van deze mogelijkheid ook daadwerkelijk gebruik gemaakt. De lokomotieven waren bedoeld voor locaaldiensten, lichte rangeerdienst en voor gebruik op tramwegen, maar in de HSM-tijd reden ze ook wel op hoofdlijnen. Bij de eerste serie lagen de assen 10 cm meer naar voren. Ook het frame was anders, omdat er een waterreservoir in was ondergebracht. Bij aflevering beschikten de machines alleen over een stoomrem, de voor tramdiensten aangewezen machines tevens over een vacuumrem voor de trein. Later werden ook complete vacuuminstalaties aangebracht en vanaf 1906 werd de serie van Westinghouse luchtremmen en een handrem voorzien. De laatste serie had een grotere rookkast en een iets dikkere schoorsteen. Vanaf 1907 werden de lange plaatijzeren schoorstenen vervangen door kortere gietijzeren exemplaren en werd de bel van het dak naar de ketel verplaatst. De komst van een luchtrem bracht de plaatsing van een luchtreservoir op de linker tenderbak mee, maar omdat de loks van de eerste serie daar de watervulopening hadden, werden deze voorzien van twee kleinere reservoirs, onderling verbonden door een leiding die met een sierlijk boogje over de vulopening heenliep. Al in de HSM- tijd werden de machinistenhuizen voorzien van zeiltjes om de ergste kou te weren en later kwamen er ook zijdeurtjes. Bij de NS vervielen de namen en werden de loks 6701-6741 genummerd. (Blijkens een foto heeft de JAKHALS zowel met NS nummerplaat als naam rondgereden!). Lok 179 “FRET” werd in 1917 aan de Gooische Stoomtram verkocht en heeft nooit een NS-nummer gehad. Deze loc had blijkens foto’s een zanddom op de ketel. Bij de NS werden de sluitseinijzers van de rookkast naar de hoeken van de tenderbakken verplaatst. Lok 6731, in 1933 nog actief op Gouda-Schoonhoven, had zandbakken onder de voetplaat gekregen. Naarmate er sterkere lokomotieven beschikbaar kwamen, of de lijnen waarop ze reden werden opgeheven, werden deze machines afgevoerd. De laatste verdween in 1933.
tekst van www.thonis.nl