zondag 13 februari 2011

NS CHAW, ex wardepartment US Transportation Corps



Via de site van de restauratie van de NS162 kwam ik terecht op de site van Chaw.
Net als de locomotieven kwamen naast de locs ook wagens mee. De latere NS CHAW is een eenvoudige gesloten goederenwagen van amerikaanse origine. Die Amerikanen bouwden bijna zo'n 1000 stuks voor de invasie in Europa. De eerste exemplaren werden al een paar dagen na de landing in Normandië via de landingsstranden aan wal gezet.



In vergelijking met het Europese materiaal zitten deze wagens net wat anders in elkaar. Zo gebruikte de Amerikanen geen warmgewalste profielen maar koudgevormde profielen en werd voor de wanden multiplex gebruikt.

Uitgebreide informatie is te lezen op de site van de www.chaw-project.nl
Om te beginnen heb ik een recht toe recht aan bovenhoud gemaakt uit 1mm styreen met een stuk of vijf tussenwandjes om de langswanden strak te houden. Tevens zijn de bovenkanten de ondersteuning van het dak. De kopwanden zijn bekleed met evergreen styreen plankenmotief. Het dak is gemaakt van een plaatje aluminium. Dat vind ik zelf makkelijker te bewerken als blik of messing. Met een deegroller werd het dak ik vorm gebracht en verlijmd met 2 componenten van bison. Daarna komt het leuke werk; het aanbrengen van de stijlen, deuren, hoekprofielen en klinknagels. Hiervoor gebruik ik styreenstrips en geëtste onderdelen van Jürgen Moog.



2 opmerkingen:

Paul de Goede zei

Neee! Soldeer nou eerst die Backer af man. ;-) Gekheid, dit wordt vast weer een mooi project. Heb je een scherpe tekening kunnen opduiken? mvg, Paul

E-P zei

ik heb geen soldeerbrander!!!, maar ik ben nog aan het bramen en vijlen enzo
eenvoudig maar helder tekeningetje uit duits materieelboek op benelux. Wel zijn er veel goede foto's! op CHAWprojekt