O&K MV2A voor normaalspoor
In 1950 kreeg Zandvoort een eigen overlaadstation voor de afvoer van huisvuil naar de VAM
in Wijster. Tot in de jaren negentig reden er op werkdagen goederentreintjes met een handjevol groene VAM-wagens van Zandvoort naar Haarlem. Het markante overlaadstation stond aan de noordzijde van het ooit uitgebreide spoorwegemplacement van de Noord-Hollandse badplaats, ook wel bekend als Amsterdam aan Zee.
Het VAM-overlaadstation van Zandvoort is aan het eind van de jaren negentig met de grond
gelijk gemaakt. Op de plaats van het station – en het emplacement – staan nu grote appartementsgebouwen, die de aanblik van dit deel van de badplaats definitief hebben veranderd – en eerlijk gezegd er zeker niet fraaier op hebben gemaakt. Het overlaadstation stond aan de Van Lennepweg. De ontwerpers hadden handig van het hoogteverschil tussen de Van Lennepweg en het spoorwegemplacement gebruik gemaakt. Vuilnisauto’s hoefden slechts achteruit te rijden om hun afval direct in de groene goederenwagens in het overlaadstation te storten. Er paste precies een goederenwagen in het overlaadstation. Een tweeassig O&K-locje sleepte de volle wagens uit het station en plaatste lege wagens terug. Door de geringe omvang van het gebouw en de diverse rangeermogelijkheden is het Zandvoortse overlaadstation een ideaal motief voor de modelbaan.
Voor de types MV2 en MV2a geldt in principe dezelfde tekening. Het verschil tussen de types zonder en
met de volgletter a is dat de motor van de a types op een hoger vermogen is afgesteld. Ook bij andere modellen werkte O&K met een volgletter.
O&K 25367
Lebenslauf
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na verloop van tijd gaan de jaren toch echt tellen voor dit locje. Nadat de verf verdwenen is blijkt de loc
Aan de slag dan maar met bovenstaande tekening van industriespoor.nl. Basismateriaal: styreenplaat 1mm, stalen liniaal en een scherp mes!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten