zondag 30 augustus 2009

Anjum - Marrum-Westernijkerk



Onlangs een ritje gemaakt naar Friesland om een paar NFLS spoorse gebouwen te bekijken in het echt. Lekker vroeg vertrokken en een mooi laag zonnetje over het ijsselmeer en de afsluitdijk. Allereerst naar Anjum. Je zou bijna vredenlievend typen ware het niet dat er af en toe mensen levend worden begraven. Het station en de locloods zijn beide bewaard gebleven en liggen nog steeds aan de rand van het dorp. De locloods is goed te fotograferen en is tegenwoordig een dubbel woonhuis.



De loods gezien vanaf de straat. Links een recente aanbouw, en rechts waarschijnlijk verbouwde orginele aanbouw, bedoeld voor overnachtend personeel. De dakkappel lijkt mij niet orgineel.





Deze kopgevel moet je de deuren bedenken waar de loc naar binnen ging. Het kleurverschil van het metselwerk verraad de oorspronkelijke opening.
Om later de loods in model te kunnen maken zijn er nog veel meer foto's gemaakt en de kop en lagenmaat gemeten van het metselwerk, om zo aan de hand van de foto's de afmetingen van het gebouw te kunnen bepalen.

Iets verderop staat het voormalige station. Het staat er keurig bij in een weelderige tuin. Heel mooi, maar zo goed als onmogelijk om fijne foto's te maken aan de spoorzijde.









Deze foto is genomen vanaf de weg, net voorbij het station in de richting van Stiens. De wilgen en het feit dat de maaiveld hoger ligt verraad de plek van de vroegere los en laadweg



Deze betonnen paaltjes lopen van het station tot en met locloods. Orgineel? ik denk het niet. Wel oud en al een flink stukje in de friese klei gezakt, aan het onderste gat te zien.



Na een onbijtje van de Coop tegenover de locloods(overigens een aardig architectonisch ontwerp) binnendoor naar Marrum.



Marrum Westernijkerk is een stuk vederop gelegen NFLS 2eklasse station. In 2003 is het grondig gerestaureerd, echter is er geen bestemming voor het gebouwtje gevonden; de ramen zijn afgeplakt met karton. Ondertussen wordt ook het schilderwerk niet bijgehouden. Op een flink aantal plekken bladderd de verf van kozijnen en deuren.

Ondanks dat zijn hier goed detail opnames te maken van metselwerk, daklijsten, wachtkamerborden enz.
Het stationnetje staat er prachtig bij; in de oorspronkelijke staat met klasseborden en een stukje perronwand. Zelfs de vlaggemast ontbreekt niet. Staat wel een beetje onnozel op het voormalige spoor-tracee.











Tot slot een foto van de perronkant: links een stuk nieuw uit 2009, rechts een stuk oud, uit de naoorlogse NS goederen-tijd,

Geen opmerkingen: