vrijdag 28 augustus 2009

Stootheuvel

Een klusje tussendoor: een stootheuvel. Volgens het sporenplan van Anjum heb ik er eentje nodig. Helaas helaas, ik kan geen enkele NFLS-stootheuvel vinden op foto waarop te zien is hoe ze bij de NFLS eruitzagen. In het boek van Wim Verboom- Daar komt de tram uit Schagen staat wel een keurig tekeningetje met toelichting.



Aan het eind van kopsporen lagen veelal stootheuvels. Dit waren van oude biels gemaakte obstakels die moesten voorkomen dat rollend materieel van de rails liep. De stootheuvels waren bestand tegen een flinke stoot, maar wel zodanig geconstrueerd dat ze konden vervormen( en daarna eennvoudig te repareren waren). Het voorscherm, met een balk ter hoogte van de buffers, was zo stevig mogelijk geconstrueerd en zat diep in de grond. De stootbalk was rood geschilderd (bij de NdSM met Dr. Much's Zinnober-Signalfarbe) en het overig houtwerk was gecabolineerd. De biels van de zijkanten zaten niet zo diep in de grond en werden slechts bijeen gehouden door langsbalken en hier en daar een trekstang. Hierdoor kon het voorscherm (en niet de zijkanten, red) naar achter schranken. Het geheel was gevuld met zand, aarde, grind e.d.

De tekening heb ik op schaal afgedrukt, en de verschillende biels genummerd. Deze afgetekend op een latje van 3x6mm kopmaat. Schrik niet, ik had zo'n twee en een halve meter nodig. De biels zijn bewerkt zoals beschreven staat op Avontuur in miniatuur, rails spijkeren. Op een niet vlakke ondergrond heb ik de verschillende vlakken gelijmd met gewonen houtlijm. Daarna tot een geheel verlijmd, met een foamboard "vloertje" ertussen. Als laatste de moeren van de trekstangen. Hiervoor kun je mooi modelbouten bestellen bij bv http://www.scalehardware.com/ Hiervoor had ik geen geduld, ik heb ze geimiteerd dmv stukje styreen rod, die ik een mm laat uitsteken.






De biels zijn gekleurd door een bruine en zwarte wash, en de bufferbalk met humbrol rood 153. Niet vergeten de moeren zwart te maken.

Geen opmerkingen: