zondag 22 april 2012

Backertje II

De volgende stap is het onderstel met de aandrijving. Proefpassing liet zien dat het frame iets te hoog was, de frameplaten kwamen een halve mm onder de bufferplaten uit. Een halve mm is niks maar ik wil dat er dan toch uit hebben. Dus weer de hele handel uit elkaar, vijlen en opnieuw solderen. En dan kijken of de tandwielen en stroomafname in praktijk zo uit komt als van te voren bedacht. De drijfstangen bestaan uit drie lagen nieuwzilver, en dat soldeerklusje was geen probleem. Ik heb gekozen om geen compensatie toe te passen, van wege de aandrijving. De motor drijft de ene as aan, en de drijfstangen moeten net als in het echt de tweede as aandrijven. Kleine wielen met een kleine krukpenafstand is lastig om mooi soepel rond te laten draaien. Voor de stroomafname had ik kogelcontacten van Schnellenkamp bedacht. Bij de oersik heb ik de stroomafname gemaakt met stipjes van fosforbrons(lastig)
Dan weer verder met de opbouw; sluitseinijzers zitten erop( bij HSM en NS versie zitten ze naar binnen geplaatst) en de trekogen op de bufferbalk. Op het dak een fluitje, pijpje en de schoorsteen. Die laatste heb ik gemaakt van twee in elkaar schuivende buisjes messing.
Het moeilijkste deel is de ketel met al zijn toeters en bellen. Uiteindelijk is het geen kit maar een etsplaatje, dus de losse zaken moeten zelf gefabriekt worden, aangezien de meeste gietdeeltje van de duitse markt te groot zijn voor dit locje. De rookkastdeur bestaat wel uit een aantal geëtste onderdeeltjes maar de dom is lastiger en bestaat, na lang vijlen uit een buisje met een messing ring met inleg. Volgende uitdaging bestaat uit de pomp.

4 opmerkingen:

Sven zei

Hallo E-P,
De ketel is inderdaad lastig, iets dat mij bij de voorbereiding van mijn NHT Backertje ook afschrikt. Heb jij hier een beetje documentatie voor? Daar schort het bij mij een beetje aan en dus het grootste probleem.
Groetjes,
Sven

E-P zei

hoi Sven, ik gebruik wat voorhanden is, foto's van Hans Nijntjes model NS 6600. Er is overigens een goed boek, waarin ook veel wordt uitgelegd over de lay-outs van de machines. Wel heb ik nog een tekening liggen van een kleinere backert, stuur me anders even mailtje

Sven zei

Hoi E-P,
Ik wilde je in beginsel al een mailtje sturen, maar er is hier nergens een 'contact' knop (of ik zie het gewoon niet-heb geen Blogger account). Grappig dat jij ook al een anders man model als inspiratie neemt. Kijk hier even, wellicht ook bruikbaar voor jou: http://www.kostenloses-forum.com/board/backer-and-rueb-tramlok-nicht-fuer-liebhaber-,nxu,01642644nx1878,t,2639.html

Ik heb het boek van Walter Hefti, Tramway Lokomotiven uit 1980 besteld, daar schijnt nogal goede info in te staan.

Overigens, de Ooievaar van de SHM is ook een Backer, dus deze video (er is ook deel 2) filmt tijdens de rit alle hoeken en gaten:
http://www.youtube.com/watch?v=ok9kyUpkVPo

Laat me even je mail adres weten!

E-P zei

sven, ik heb want info naar gemaild(mailadres op je site)