maandag 21 mei 2012

Frico II

Tijd om weer eens te berichten over de voortgang van deze wagen. De wagenbak zit inmiddels in elkaar en voorzien van de bekende Evergreen Uprofieltjes met klinknagelstrips van Jurgen Moog. Op de hoeken zijn geëtste hoekprofielen( ook van Moog) aangebracht met wat secondelijm. Een wat lastiger karweitje is het dak. Hiervoor heb ik een plaatje aluminium gebruikt en deze zo goed mogelijk gerold (met de deegrol/theedoeken methode) in het gewenste profiel. Het makkelijkste is om het dak dan iets ronder te walsen als nodig, bij het lijmen( bak op z'n kop) kun je met wat gewicht het dak mooi aandrukken, zonder dat de zijranden "open" kunnen gaan staan.Volgende stap is het aanbrengen van de dakventilatoren. Ik gebruik hiervoor dezelfde ventilatoren als PaulDG. Belangrijk is om goed naar de mooie foto uit het Utrechts Archief te blijven kijken, en niet al teveel naar het tekeningetje uit het materieelboek. Voor het overige is het stug blijven door bouwen met messingdraad voor de greepjes, deurvergrendeling enz. De wagen is op spuiten van de opbouw klaar, echter was de voorraad messing strips voor op de hoeken op. Wordt vervolgd hier vind je de foto uit het utrechtsarchief en in Railmagazine 278 (oktober 2010) staat een uitgebreid artikel over de verschillende Frico wagens

Geen opmerkingen: