zondag 27 mei 2012

Vouw ook eens een goederenwagentje

Heb ik al tijden in mijn hoofd: een eenvoudig open goederenwagentje dat je makkelijk kunt bouwen, nagenoeg in elkaar kunt vouwen. Zoiets heb ik bij de bekende modelbouwer C te haarlem weleens gezien; het was een Engels 2-planks karretje( met witmetalen buffers) om het betaalbaar te houden. In de H0 reeks modellen van MK modelbouwstudio zijn ook aardig wat kits te vinden die zelf te lijmen zijn. Als voorbeeld heb ik een vroege zandwagen genomen uit de HSM tijd die later ook dienst heeft gedaan bij de NS. De zandwagen heeft een radstand van 4 meter en een relatief hoge opbouw van 64 cm hoog, en zowel de kopschotten als ook de zijschotten zijn neerklapbaar.
Voor het model ben ik uit gegaan van een apart te bouwen bak en onderstel. In 1896 bestelde de HSM een serie van ..stuks 20tons zandwagens. de nummers .... Werden gebouwd door Werkspoor in Utrecht en in 1887 geleverd. De wagen hadden een radstand van 4m en alle opstaande wandjes konden worden neergeklapt. Toen de wagen bij de NS werd ingelijfd kreeg het nummer NS http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/167531 Uit de serie is NS 82185 hier te zien op foto, inmiddels zijn de openbalanzen vervangen door geperste scheenplaten en de aslagers vervangen door W1 aspotten. Ook zijn er stangenbuffers gemonteerd. Op de foto is ook te zien dat Er al verschillende reparatieplanken zijn aangebracht

Geen opmerkingen: