maandag 14 mei 2012

Van Pola Maxi G10 naar NS CHO(K,W,)

Pola /Maxi bracht in de jaren '70/'80 een model van de duitse G10. Inmiddels heeft Lenz deze wagen, veel mooier overigens ook in het assortiment. Van deze wagens zijn eenvoudig nederladse modellen te maken; een "oorlogsbuitwagen" of een originele los gestort graan wagen. In 1922 is er door de Fa. Cristoph & Unmack een serie wagens geleverd voor het vervoer van los gestort graan welke onder de nummers CHDG 10101 - 10175 in dienst zijn gekomen. Van deze wagens komen de hoofdafmetingen voor 95% met de G10 overeen. Alleen moet dan in de zijwanden aan de linkerzijde een vulluik gemaakt worden. En de versterkingsstrips zullen verwijderd moeten worden. Er is van deze wagen een foto in het Utrechts Archief te vinden (163215). Hierbij een verslagje van mijn G10 projectie, een oorlogsbuitwagen op basis van de Pola/Maxi. Ik had een "half" afgemaakt project overgenomen: naast de standaard wagen zaten er ook metalenn wielen met lagerbusjes en verende buffers bij. De G10 is simpel te vernederlandsen. Er hoeven GEEN andere aspotten onder. Wel heeft de N.S. heeft later wagens gewijzigd met andere roosters en verstijvingsstrips. In een oude Rail Hobby (No. 5/6 uit 1984) staat een artikeltje over deze wagen met enige foto,s. de Nederlandse Lettercombinaties. CH = gesloten goederenwagen O = Oorlogsbuit K = Kunze Knorr rem W= Westinghouse rem P = verstelbare Personen/Goederentreinrem L.O.B. : 9.3 Mtr = zonder remmershuis 9,6 Mtr = met remmershuis De rare stelbalken heb ik met de dremel verwezen naar de prullebak. Ook de bovenplaat heb ik dunner gemaakt, zodat de nieuwe stelbalken van 4,8mm passen. Dit komt ten goede aan de te korte U-profielen van de opbouw, want die vervangen vond ik te veel werk.
bron: http://www.bahnbilder.de/bilder/osnabruecker-dampflokfreunde-71624.jpg
bijna originele Pola Maxi uitvoering Bij de Deutsche Reichsbahn is men eind dertiger jaren begonnen met het versterken van de goederenwagens, om ze geschikt te maken voor hogere snelheden en andere remvertraging door de nieuw aangebrachte luchtdrukremmen voor goederentreinen. Hierbij werden de kopwandprofielen een halve slag gedraaid ( bij de Lenz G10 goed te zien door de gaatjes waar vroeger de bouten zaten), en op de zijwand werden diagonale profielen aangebracht. De U-profielen zijn "scherp" gevijld en de meegegoten grepen zijn verwijderd. Daarnaast heb ik nog 8 euro geinvesteert in een Jurgen Moog 'Abdeckbleche Pola G10'set en een set 'Laschen für Innenbefestigung' Bij de Deutsche Reichsbahn is men eind dertiger jaren begonnen met het versterken van de goederenwagens, om ze geschikt te maken voor hogere snelheden en andere remvertraging door de nieuw aangebrachte luchtdrukremmen voor goederentreinen. Hierbij werden de kopwandprofielen een halve slag gedraaid ( bij de Lenz G10 goed te zien door de gaatjes waar vroeger de bouten zaten), en op de zijwand werden diagonale profielen aangebracht. Bij de Pola heb ik de profielen op de kopwand weggesneden en gladgevijld. Van styreen nieuwe profielen op maat gemaakt en een hele rij gaatjes geboord. Ik heb ze iets groter geboord als gewenst, aangezien ik niet het risico wil lopen dat de gaatjes dichtlopen bij het spuiten.
Naast het "supersetje van Moog heb ik bij de schuifdeuren twee L profielen aangebracht, enkele "knotenblechen" en ogen op hoeken. Verder is de dikke rail boven de deur vervangen door een L profiel van styreen en natuurlijk nieuwe grepen op de hoeken uit messingdraad. De binnenkant heb ik voor het spuiten al op kleur gebracht, en bij het spuiten komt natuurlijk de ware aard naar boven: Tamiya German grey erop! Nu wachten op de zomer om de kar te kunnen spuiten.

Geen opmerkingen: