woensdag 8 januari 2014

NFLS gesloten goederenwagen

links tegen de stootheuvel een gesloten goederenwagen (of een veewagen), zonder remhuisje, van de NFLS


Om de productie van het nieuwe jaar op te schroeven, bouw ik nog een NFLS gesloten goederenwagen. Er zijn mooie kits/etsplaten te verkrijgen bij MK modelbouwstudio en Taghotrain maar ik durf het aan in styreen. Eerder bouwde ik de veewagen variant met remhuis. Deze wagens zijn gelijk aan de bekende CHD zoals gebouwd werden voor de HSM. De NFLS wagens waren uitgerust met dichte wielen en open balansijzers. De aspotten waren daarentegen van de StaatsSpoorwegentype. De NFLS had deze wagen met en zonder remhuis in dienst. 37 stuks zonder rem en 9 stuks met rem. Daarnaast waren er 2 wagens voorzien van een stoomleiding om mee te kunnen lopen in een personentrein. Zoals al het goederenmatrieel waren de wagen grijs geschilderd, een zwart onderstel, met witte aspotten.

NFLS 59 in afleveringstoestand


Het bouwen van zo'n wagen in styreen is eenvoudig, het grote aandachtspunt is natuurlijk het voorkomen van het krom trekken van het styreen. De wanden bestaan uit een basis van ,5 mm styreen, waarop het ' plankenmotief'wordt gelijmd. Deze wandjes zijn met 2-componentenlijm op foamboard gelijmd. Een kop en een zijwand aangeklaagd gelijmd tot een haak, en die twee zijn zorgvuldig op maat gesteld op het onderstel. Het onderstel is ook weer het bekende verhaal van styreen u-profiel 6mm als bufferbalken en 4,8mm voor de stelbalken. Buffer en koppelingsplaten van Moog, stangenbuffers van MK modelbouwstudio. Tekenwerk voor de open belanzen uit eigen keuken, maar ook die zijn bij MK modelbouwstudio te verkrijgen. Het meeste werk zit uiteindelijk in het netjes aanbrengen van U-profielen en schetsplannen op de wanden.

H0 model van Werps







Geen opmerkingen: