donderdag 23 april 2009

Station Anjum



De lijn Leeuwarden-Stiens-Ferwerd werd geopend op 22-04-1901 en op 2-10-1901 verlengd tot aan Metslawier. Pas in 1913 werd de lijn verlengd tot aan Anjum. Dit werd het eind van deze lijn. Toen in 1916 de lokloods in Dokkum afbranden werd in 1921 een enkelsporige locloods toegevoegd. Hiermee werd het een van de kleinste emplacementjes met een locloods. Hieronder de tekening van het sporenplan uit 1925. Ondanks de bescheiden afmeting is er toch wat te doen. Bij km 46,3 is er boven een omloopspoor en onder een verharde losweg. Dan volgt een perron met station met wachtkamers voor 2e en 3e klasse,een goederen bergplaats en een retirade gebouwtje. Bij het station een wissel terug naar het omloopspoor en een verhoogde (vee)lading. Tenslotte de later toegevoegde locloods. klik op de foto voor een vergroting



het stionsgebouw laat aan de spoorzijde een driedeling zien.
In het langste gedeelte met de kap bevinden zich twee wachtkamers, 2eklasse en 3e klasse gescheiden. Het middendeel met de klokgeven is het kantoor van de stationschef wat de overgang vormt naar het derde gedeelte, dit is de bijbehorende woongedeelte.



Dit is een foto van de straatzijde van het station, genomen in de jaren 60. Vreemd genoeg lijkt deze gevel niet bij de spoorzijde van het station te horen, je krijgt niet de indruk dat dit een station zou zijn.



In 1997 kwam het stationsgebouw van Anjum in het nieuws. In gebruik als pension bleek de pensionshoudster twee moorden te hebben gepleegd en lichamen te hebben begraven in de tuin(waarvan een levend!). Op de foto belangstellende nadat de zaak aan het licht is gekomen, een F16 met infraroodcamera speurt de omgeving af naar verder graven. Een jaar na de moorden werd het station per openbare veiling verkocht. Tegenwoordig oefent het Anjums koor wekelijks in het horror-pension.



bronnen, foto's, tekeningen:
www.stationsweb.nl, Wytze Wijbenga, Oege KLeine, Locomotiefloodsen en tractieterreinen in nederland- H. Waldorp

2 opmerkingen:

Frits zei

Nog even wat noordelijker en je zit op Terschelling !!!!!!
Binnenkort verwacht ik meer informatie over de spoorlijn aldaar. Het lijntje was er in ieder geval en ik heb al wat reacties van oudere eilanders. Daar moet ik het ook van hebben, want in de gemeentelijke archieven... niks noppes nul.
Mogelijk ook nog wat uit Harlingen bij het verschepen van al die spullen.
Het einde van dit lijntje was in ieder geval het kale einde van een spoorstaaf. Niet meer en niet minder. Zeker geen station zoals bij Anjum. Dat is dus wel heel makkelijk na te bouwen. Maar..... het moet wel historisch verantwoord zijn.
De grote vraag???? was het zand of gras?

E-P zei

misschien wel beide, gras op zand?
maar wat bedoel je daarmee?
Komt er een baantje met duitse soldaten enzo?