woensdag 29 april 2009

Anjum, goederenloods



Voor de opslag van goederen was er een vrijstaand houten gebouw. Het is een vrij makkelijk ding om te maken in model. De afmeting is 6 bij 4 meter met een zadeldak.


vergelijkbare loods bij St. Anna-Parochie


Voor het model ben ik begonnen met de hoofdvorm uit 3mm foamboard. Dit is lekker stabiel basismateriaal en je kunt het gewoon met houtlijm verlijmen. Kopspelden zijn handig om wanden tijdelijk vast te zetten. Het gebouwtje heeft twee grote ramen in de kopgevels dus die snij ik er alvast uit. Daarna beplakken met Evergreen plankenplaat (V-groove 3,6mm). De sparingen voor de kozijnen natuurlijk netjes laten samenvallen met de planknaden. Aan de onderzijde een strook van 2 rijen baksteenplaat, en vanaf 2,5m hoog vertikale delen die per deel eindigen in een punt. Dit is bitter oudhollansche handwerk, kartelschaar werkt niet. In het echt was het waarschijnlijk net zo'n fijne klus. Destijds waren hier ook tegenstanders van. De oosterijkse architect Adolf Loos schreef hierover in 1908 "Ornament und Verbrechen". Dit zou het begin zijn van andere tijden. Overigens was de vergelijking met Papoea's en tatoo (onrnamenten) als onderontwikkelde volken minder geslaagd
Op de foto's het gebouwtje in aanbouw, hier en daar missen nog wat onderdelen. Grote vraag voor het schilderen zijn de kleuren....wordt vervolgd.



dinsdag 28 april 2009

Anjum in schaal 0

klik op het plaatje voor een vergroting

De emplacementekening van Anjum. Da's niet echt wild maar wel leuk in 1:43,5. Met een klein locje en wat goederenwagens kun je toch leuk rangeren. Om sporenplannetjes enigzins te laten passen op modules van 60x120 cm moet het niet te gek breed zijn en het stationsgebouw aan het doorgaande spoor(midden van de module)liggen. Vanaf de eerste wissel, zo'n zes modules

Ik heb het toch wat compacter getekend hieronder, en dat ging eigenlijk vanzelf, want de moduleovergangen dicteren de plaats van wissels (die wil je niet doorzagen) en door het omdraaien van de eerste en tweede wissel scheelt behoorlijk, het uithaalspoor blijft lang genoeg
Uitganspunt is om de laad/los en het perronspoor zo lang mogelijk te houden.


klik op het plaatje voor een vergroting

a. los en laadweg
c. uithaalspoor
d. perron
f. verhoogde veelading
h. locloods
gebouwen van links naar rechts: retirade, goederenloodsje, stationsgebouw

Een beginnetje heb ik al, de bestaande modulen van mijn rangeerbaantje ga ik aanpassen, waarbij de 60x60cm koppelmodule het spoornulmodule kopschot D blijft houden. De nieuwe modulen worden natuurlijk de uitdaging met het station en de goederenloods. Of ik de locloods ga bouwen is nog even de vraag, vooralsnog lijkt ie niet te passen. Verder heb ik van de locloods geen tekeningen weten te bemachtigen, Wel twee kleuren foto's maar die zijn van na de verbouwing tot een dubbel woonhuis waarbij er flinke aanpassingen zijn gedaan.
Ik hou mij aanbevolen voor aanvullende informatie!

donderdag 23 april 2009

Station Anjum



De lijn Leeuwarden-Stiens-Ferwerd werd geopend op 22-04-1901 en op 2-10-1901 verlengd tot aan Metslawier. Pas in 1913 werd de lijn verlengd tot aan Anjum. Dit werd het eind van deze lijn. Toen in 1916 de lokloods in Dokkum afbranden werd in 1921 een enkelsporige locloods toegevoegd. Hiermee werd het een van de kleinste emplacementjes met een locloods. Hieronder de tekening van het sporenplan uit 1925. Ondanks de bescheiden afmeting is er toch wat te doen. Bij km 46,3 is er boven een omloopspoor en onder een verharde losweg. Dan volgt een perron met station met wachtkamers voor 2e en 3e klasse,een goederen bergplaats en een retirade gebouwtje. Bij het station een wissel terug naar het omloopspoor en een verhoogde (vee)lading. Tenslotte de later toegevoegde locloods. klik op de foto voor een vergroting



het stionsgebouw laat aan de spoorzijde een driedeling zien.
In het langste gedeelte met de kap bevinden zich twee wachtkamers, 2eklasse en 3e klasse gescheiden. Het middendeel met de klokgeven is het kantoor van de stationschef wat de overgang vormt naar het derde gedeelte, dit is de bijbehorende woongedeelte.



Dit is een foto van de straatzijde van het station, genomen in de jaren 60. Vreemd genoeg lijkt deze gevel niet bij de spoorzijde van het station te horen, je krijgt niet de indruk dat dit een station zou zijn.



In 1997 kwam het stationsgebouw van Anjum in het nieuws. In gebruik als pension bleek de pensionshoudster twee moorden te hebben gepleegd en lichamen te hebben begraven in de tuin(waarvan een levend!). Op de foto belangstellende nadat de zaak aan het licht is gekomen, een F16 met infraroodcamera speurt de omgeving af naar verder graven. Een jaar na de moorden werd het station per openbare veiling verkocht. Tegenwoordig oefent het Anjums koor wekelijks in het horror-pension.



bronnen, foto's, tekeningen:
www.stationsweb.nl, Wytze Wijbenga, Oege KLeine, Locomotiefloodsen en tractieterreinen in nederland- H. Waldorp

dinsdag 14 april 2009

NS 6900 II

Na een flinke oefening hak-en-breekwerk en een laagje grondverf is dit de stand:





Geinige zandwagen in de lak!

Geinige zandwagen in de lak!In dit geval german grey TS-4 van Tamiya. Binnenkort plaatjes zonder afplak-tape.



Koppeltje bierwagens



Klein updateje tussendoor, beide daken van de bierwagens zijn gespoten in de kleur German Grey van Tamiya TS-4.

maandag 13 april 2009

HSM Causarius-Wesp / NS 6700 in styreen III

En weer een stukje verder met de Causarius -Wesp, of beter gezegd de Baviaan. Inmiddels is de ketel verzwaard, of beter gezegd gevuld met zand. En in de grondverf gezet.





zaterdag 4 april 2009

NS 38901, geinige zandwagen II

vervolg:

Binnen een week is het etsplaatje wat besteld was bij Jurgen Moog binnen. Het plaatje zelf is slechts 6x6 cm groot en 50/50% geetst uit 0,3mm messing. Voor de wielassen heb ik slobgaten aangehouden van 2,0mm. Helaas hebben de SS aspotten van Mk modelbouwstudio niet een geleidingsblokje, vandaar dat ik bij de balansen een borgplaatje heb meegenomen.



Nadat de balansen zijn gelijmd met twee componentenlijm aan de stelbalken het volgende klusje: het remwer. Hiervoor gebruik ik een setje OSM bremzen van Schnellenkamp voor. De remblokken zet ik vast in twee styreen balkjes, nadat de triangels eraan geklikt zijn, lijn ik e.e.a. zo goed mogelijk uit. De vangbeugels heb ik achterwegen gelaten.
Verder nog wat rangeergrepen, bufferstelen erin (deze zet ik vast met een schijfje styreen buis) en de wielen eronder.





Voor bakopbouw gebruik ik Evergreen V-groove siding 4,8mm, afwerken met uprofieltjes 2mm en nietenbander 2mm nr.3130 van Moog.Op de hoeken word het lastiger, hier zijn in het orgineel strippen in de lengte aan de u profielen gelast/geklonken. Ik heb H profiel genomen en daar een flens afgesneden.

vrijdag 3 april 2009

Proefrijden bij Blokpost-Nul

Afgelopen zondag was het 'open-huis' bij Blokpost-nul. Cor had zijn woonkamer ontruimd en zijn baan opgesteld. Gastmaterieel was welkom. Daarom had ik de oersik met de SS openwagen en de HSM veewagen meegenomen voor een proefrit. Een treintje in aanbouw.