woensdag 16 april 2008

Hollandsche Electrische Spoorweg Maatschappij

De bouw van het station

De bouw van het station duurde ongeveer een jaar en werd aanbesteed op 7 februari 1911. De totale bouwprijs lag rond de fl. 15.000,-. Daarvan ontving een volwassen metselaar 23 guldencent per uur of 11 cent per uur als hij minderjarig was. Daarbij had de HESM bedongen dat niet meer dan 25% van de werkkrachten minderjarig mocht zijn. 'De te bezigen bouwstoffen moeten van de beste kwaliteit in hun soort zijn en aan de keuring der Directie worden onderworpen', staat in het bestek vermeld.

Het is niet bekend wie de architect is van dit pand, de aannemer was H. van Dam uit Nieuw Vennep. Hij tekende op 23 februari 1911 het contract met de directie der HESM en ontving fl.78.397,- (tezamen) voor de bouw van dit station plus het identieke station aan de Aalsmeerderweg, plus vier wachterswoningen, een militaire woning, drie abri’s en de (veel grotere) stations Vijfhuizen en Hoofddorp.
Verder leert dit bestek ons dat het pand in totaal op 1,07 kilometer dennenpalen rust en bestond uit een perron, een hoofdgebouw, een naastgelegen privaatgebouw en beerput.
Volgens overleveringen heeft de aannemer zich nogal verkeken op dit werk en is hij daardoor failliet gegaan.
Het is niet onaannemelijk dat deze gebouwen, evenals vele andere gebouwen langs de spoorlijnen in de Haarlemmermeer naar ontwerp zijn van ir. J. G. Wattjes, die ook station Aalsmeer ontwierp en die immers ook sinds 1908 hoofdingenieur was bij de HSM (niet HESM!) en diverse dienstgebouwen voor de Hollandsche (IJzeren) Spoorweg-Maatschappij gebouwd heeft. In de archieven van de HESM (in Het Utrechts Archief) duikt in de stukken rond de bestekken ook regelmatig de naam op van ene ir. H. F. de Jong uit Oegstgeest op.

Geen opmerkingen: