Het stationsgebouw bestaat uit een wachtkamer (het rechtergedeelte met de luifel, op de tekening links) dat met een draaibaar loket verbonden is aan het kantoor in het middelste gedeelte. Onder een gedeelte van het pand is een kelder met koekoek aanwezig. De overige ruimtes waren leefruimtes voor de bewoners. De slaapkamers bevonden zich op de verdieping.
Op de rijrichting (vanaf Aalsmeer) stond groot het getal '14' geschilderd, het was immers het 14e gebouw (van de 66) van het spoornetwerk. Boven het kantoor bevat de gevel een tegeltableau met de stationsnaam, gemaakt door plateel- en tegelbakkerij 'De Distel' Zo'n 10 meter verwijderd van de gevel liep de spoorlijn.
Het was enkelspoor zonder gelegenheid tot passeren. Het perron was slechts een kleine verhoging ten opzichte van de spoorlijn. Dit leidde tot een oncomfortabele instap, omdat de gebruikte rijtuigen nogal 'hoog op de poten' stonden en je vervolgens, staand op de trede een zware deur open moest zwaaien.De toiletvoorziening voor de treinreizigers, ook wel retirade genoemd, was voorzien in een apart gebouw uit het oogpunt van hygiĆ«ne. In dit vrijstaande houten gebouwtje, wederom in ‘Duitse villa stijl’ bevond zich een zitgelegenheid en een overkapping met twee urinoirs. Deze open ruimte werd afgeschermd door een bijpassend manshoog hekwerk.
Vlak na het station kruiste de spoorlijn de tramlijn Haarlem-Amsterdam en ook de Haarlemmertrekvaart. Bij de stalen hefbrug die onder 45 de vaart kruiste, bevond zich een brugwachtershuisje. In dit eenvoudige houten keetje werd de trein opgewacht door de brugwachter.
Naspoorse geschiedenis van het station
Nadat in de jaren dertig de spoorlijn is opgebroken, is er niet zo veel meer bekend. In de jaren 50 heeft er brand gewoed in het pand en de naastgelegen boerderij is verdwenen.
Het pand is in 2007 door de gemeente Haarlem verkocht en wordt nu, na ongeveer 50 jaar verhuur, door particulieren opgeknapt. Het behoudt zijn bestemming als woonhuis en zijn karakteristieke uiterlijk.
Bronnen en meer informatie over het station en de spoorlijn:
SPOREN, Een zoektocht langs de resten van de Haarlemmermeerlijnen Wim Wegman - HDC media 2007
Spoorwegstations in Nederland 1955-1980, Variatie in Standaardisatie, Victor M. Lansink, Universiteit Utrecht 1998
http://www.stationsweb.nl/
http://www.haarlemmermeerspoor.nl/
http://www.stationrijksstraatweg.nl/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten