over treintjes, modelspoor, Noord Friesche Locaal Spoorwegmaatschappij, NFLS, Haarlemmermeerspoorlijnen, HESM, Sik, Oersik, modulebaan, stations, stationgebouwen en zelfbouw in schaal 1/43,5 - spoor 0
zaterdag 19 april 2008
Definitief sporenplan
vrijdag 18 april 2008
Hollandsche Electrische Spoorweg Maatschappij
De geschiedenis van de spoorlijn
Station Rijksstraatweg lag ooit aan de spoorlijn Aalsmeer-Haarlem en maakte onderdeel uit van de Haarlemmermeerspoorlijnen. Samen met de lijnen Amsterdam-Uithoorn, Bovenkerk-Aalsmeer, Aalsmeer-Nieuwersluis, Uithoorn-Alphen en Hoofddorp-Leiden vormde deze een netwerk van ruim 110 kilometer spoorlijn. Deze spoorlijnen waren bedoeld om de bedrijvigheid in de Haarlemmermeerpolder te stimuleren en de afzetmarkt voor de lokale boeren en producenten te vergroten. De HESM (Hollandsche Electrische Spoorweg Maatschappij ) heeft deze lijnen aangelegd en geëxploiteerd, maar een groot succes is het nooit geworden. Al in de crisis van de jaren 30 werd de stoomtram (alleen de naam was elektrisch) letterlijk ingehaald door de autobus en kwamen de lijnen te vervallen.
Door de in die tijd afgelegen ligging (dit gedeelte van de toenmalige gemeente Haarlemmerliede was grotendeels onbebouwd) heeft het station zelden grote reizigersaantallen gezien. Een dieptepunt waren de reizigersaantallen van 1935 die gemiddeld op 20 per dag lagen. Tot en met oudejaarsavond 1935 stopten er treinen aan het perron van het kleine station, nog eens zes maanden later reed de laatste goederentrein over het spoor. Vervolgens werden de rails snel opgebroken omdat er ruimte nodig was voor de verbreding en verbetering van de rijksstraatweg Amsterdam-Haarlem
De spoorlijn bij het station rijksstraatweg is in 1936 vrijwel direct opgebroken. Bijna het gehele tracé, maar ook dat van de andere verbindingen, is nog zichtbaar in het landschap, o.a. omdat het langs werelderfgoed loopt, te smal is om te bebouwen of omdat er in later tijden een hoofdwaterleiding onder of naast gelegd is, waardoor er niet gebouwd kan worden op een groot deel van het tracé.
De eerste trein
Op 2 augustus 1912 om 10:21 stoomt de eerste trein langs het perron van Haarlem Rijksstraatweg. De feesttrein van vijf rijtuigen is versierd door de Aalsmeersche Snijbloemen Exporteurs Vereeniging en vervoert locale politici, de commissarissen van de koningin van de beide Hollanden en belangrijke gasten van de HESM. Op de locomotief hangt de tekst:
'Nooit gedacht,
Sindsdien rijden er zo'n 5 treinen per dag in beide richtingen, en in hoogtijdagen zelfs 11 treinen per dag tot en met de laatste reizigerstrein op oudejaarsavond 1935.Een retourtje met deze trein van Haarlem Rijksstraatweg naar Hoofddorp kost 65 cent, of 45 cent als je de houten banken van de 3e klasse trotseert.
De treinen bestaan in het begin vooral getrokken door locomotieven van de serie '1000' (later hernummerd tot NS 7701-7744). De locomotieven die bekend staan als 'Haarlemmermeertjes' kregen als bijnaam 'Bello' mee. De bekendste 'Bello' heeft jarenlang als monument in Bergen aan Zee gestaan en rijdt na een uitvoerige restauratie sinds 1985 bij de museumstoomtram Hoorn-Medemblik.
donderdag 17 april 2008
HSM Bierwagen
woensdag 16 april 2008
Privaat in styreen
Van dit privaatje waren vrij gedetaileerde tekeningen voorhanden. Begonnen werd met het uitzetten van de wanden en het krassen van de planknaden, daarna uitsnijden. Na een droge passing werden de wanden voorzien van stripjes styreen voor de stijlen en regels en een sokkel van baksteenplaat, inclusief rollagen. Volgende stap was het maken van het grondplaatje. Hier werd de tekening nauwkeurig gevolgd, en elk motief en verband werd nagemaakt met Slaters baksteenplaat. Ten slotte werden de wanden verlijmd en op de grondplaat geplakt.
Niet op de foto zichtbaar is het hek, wat het urinoir gedeelte afschermd. Grootste klus bij dit huisje is toch wel het schilderen. Volgens de kenners zou het huisje groen stijl en regelwerk hebben en gele delen. Na het proberen van enkele kleurcombinaties werd het geheel geschilderd in de meest overtuigende kleuren combinatie. Dat zijn niet de kleuren op de foto's
Stationsgebouw
Het stationsgebouw bestaat uit een wachtkamer (het rechtergedeelte met de luifel, op de tekening links) dat met een draaibaar loket verbonden is aan het kantoor in het middelste gedeelte. Onder een gedeelte van het pand is een kelder met koekoek aanwezig. De overige ruimtes waren leefruimtes voor de bewoners. De slaapkamers bevonden zich op de verdieping.
Op de rijrichting (vanaf Aalsmeer) stond groot het getal '14' geschilderd, het was immers het 14e gebouw (van de 66) van het spoornetwerk. Boven het kantoor bevat de gevel een tegeltableau met de stationsnaam, gemaakt door plateel- en tegelbakkerij 'De Distel' Zo'n 10 meter verwijderd van de gevel liep de spoorlijn.
Het was enkelspoor zonder gelegenheid tot passeren. Het perron was slechts een kleine verhoging ten opzichte van de spoorlijn. Dit leidde tot een oncomfortabele instap, omdat de gebruikte rijtuigen nogal 'hoog op de poten' stonden en je vervolgens, staand op de trede een zware deur open moest zwaaien.De toiletvoorziening voor de treinreizigers, ook wel retirade genoemd, was voorzien in een apart gebouw uit het oogpunt van hygiëne. In dit vrijstaande houten gebouwtje, wederom in ‘Duitse villa stijl’ bevond zich een zitgelegenheid en een overkapping met twee urinoirs. Deze open ruimte werd afgeschermd door een bijpassend manshoog hekwerk.
Vlak na het station kruiste de spoorlijn de tramlijn Haarlem-Amsterdam en ook de Haarlemmertrekvaart. Bij de stalen hefbrug die onder 45 de vaart kruiste, bevond zich een brugwachtershuisje. In dit eenvoudige houten keetje werd de trein opgewacht door de brugwachter.
Naspoorse geschiedenis van het station
Nadat in de jaren dertig de spoorlijn is opgebroken, is er niet zo veel meer bekend. In de jaren 50 heeft er brand gewoed in het pand en de naastgelegen boerderij is verdwenen.
Het pand is in 2007 door de gemeente Haarlem verkocht en wordt nu, na ongeveer 50 jaar verhuur, door particulieren opgeknapt. Het behoudt zijn bestemming als woonhuis en zijn karakteristieke uiterlijk.
Bronnen en meer informatie over het station en de spoorlijn:
SPOREN, Een zoektocht langs de resten van de Haarlemmermeerlijnen Wim Wegman - HDC media 2007
Spoorwegstations in Nederland 1955-1980, Variatie in Standaardisatie, Victor M. Lansink, Universiteit Utrecht 1998
http://www.stationsweb.nl/
http://www.haarlemmermeerspoor.nl/
http://www.stationrijksstraatweg.nl/
HESM stations
Door de HESM werd voor de Haarlemmermeerspoorlijnen een drietal basistypes stations ontworpen, alsook een standaard (brug)wachters- of arbeiderswoning in Rationalistische en op Art-Nouveau geënte bouwstijl. Daarnaast werd nog een drietal afzonderlijke ontwerpen gebouwd, te weten Leiden Heerensingel (naar een ontwerp van K. P. C. de Bazel), Amsterdam Willemspark (H. van Emmerik jr., later werd dit station Amsterdam Haarlemmermeer genoemd) en Aalsmeer (ir. J. G. Wattjes). Deze gebouwen vertonen naast genoemde stijlkenmerken ook invloeden van de Duitse villabouw uit die tijd door hun hoge, geknikte (lei-)daken. De standaardtypen zijn strakker uitgevoerd.
Het grootste type (I) is een hoog, asymmetrisch gebouw. In feite bestaat het uit twee rechthoekige delen die T-vormig tegen elkaar staan. Het deel dat dwars op de spoorlijn staat heeft aan spoor- als straatzijde een identieke puntgevel. Aan een of beide zijden kreeg het gebouw een lage uitbouw. Van dit type zijn er tien gebouwd.
Het middelste type(II) is een rechthoekig gebouw met verdieping en zadeldak en aan weerszijden een lage uitbouw. Hiervan zijn er slechts drie gebouwd.
Het kleine type (III, oa. Rijksstraatweg) is een bescheiden, maar smaakvol gebouw. Het lage gebouw heeft een dwarsdeel met aan beide zijden een puntgevel. Het station doet voornamelijk dienst als woning. Aan de perronzijde werd een kleine luifel aangebracht. Van dit type werden er negen stuks gebouwd, maar ook minstens zeven brugwachterwoningen zijn in deze uitvoering gebouwd. Een nagenoeg zelfde type kan ook in Oost-Groningen als brugwachterwoning langs kanalen aangetroffen worden.De meeste stations en woningen zijn nog aanwezig; Leiden Heerensingel werd echter in de zeventiger jaren afgebroken.
Van het grote type zijn in Mijdrecht en Uithoorn nog goede voorbeelden te zien. De drie exemplaren van het middelste type zijn allen ook nog aanwezig (Vijfhuizen, Vinkeveen en Hoofddorp).
De serie kleine stations bestond uit:
- Rijksstraatweg, Aalsmeerderweg, De Kwakel, 1911
- Legmeerpolder (in spiegelbeeld, inmiddels gesloopt), Oosteinde , (tijdelijk Aalsmeer Oost genaamd) 1912
- Hooge Rijndijk (later Gouwsluis genaamd), Zevenhoven (inmiddels gesloopt) 1913
- Wilnis (1914, in spiegelbeeld).
Hollandsche Electrische Spoorweg Maatschappij
De bouw van het station duurde ongeveer een jaar en werd aanbesteed op 7 februari 1911. De totale bouwprijs lag rond de fl. 15.000,-. Daarvan ontving een volwassen metselaar 23 guldencent per uur of 11 cent per uur als hij minderjarig was. Daarbij had de HESM bedongen dat niet meer dan 25% van de werkkrachten minderjarig mocht zijn. 'De te bezigen bouwstoffen moeten van de beste kwaliteit in hun soort zijn en aan de keuring der Directie worden onderworpen', staat in het bestek vermeld.
Het is niet bekend wie de architect is van dit pand, de aannemer was H. van Dam uit Nieuw Vennep. Hij tekende op 23 februari 1911 het contract met de directie der HESM en ontving fl.78.397,- (tezamen) voor de bouw van dit station plus het identieke station aan de Aalsmeerderweg, plus vier wachterswoningen, een militaire woning, drie abri’s en de (veel grotere) stations Vijfhuizen en Hoofddorp.
Verder leert dit bestek ons dat het pand in totaal op 1,07 kilometer dennenpalen rust en bestond uit een perron, een hoofdgebouw, een naastgelegen privaatgebouw en beerput.
Volgens overleveringen heeft de aannemer zich nogal verkeken op dit werk en is hij daardoor failliet gegaan.
Het is niet onaannemelijk dat deze gebouwen, evenals vele andere gebouwen langs de spoorlijnen in de Haarlemmermeer naar ontwerp zijn van ir. J. G. Wattjes, die ook station Aalsmeer ontwierp en die immers ook sinds 1908 hoofdingenieur was bij de HSM (niet HESM!) en diverse dienstgebouwen voor de Hollandsche (IJzeren) Spoorweg-Maatschappij gebouwd heeft. In de archieven van de HESM (in Het Utrechts Archief) duikt in de stukken rond de bestekken ook regelmatig de naam op van ene ir. H. F. de Jong uit Oegstgeest op.
zondag 6 april 2008
NS Dg 2114
Afgelopen weeks'avonds af en toe een uurtje aan de Dg kunnen werken, dus met de stripjes aan de gang en de twee uitbouwtjes erop. Ging boven verwachting makkelijk. Openingen voor de deurraampjes moet nog bijgewerkt worden, verre van strak. Ik twijfel nog over het U profiel, misschien is een maatje kleiner toch mooierAan de andere kant de boel in de verf gezet en de tussenwanden gemaakt, evenals een zooi banken, stoel en tafel, en een rustieke vloer
NS 47834, type GLG, 17 1/2 tons open wagen
NS GLG 47834 17 1/2 tons open wagen
Met dank aan 1795 (Edwin) voor de tekening en foto van de 17 en halve tons openwagen, serie GLG. Plaatje styreen en tekening meegenomen op vakantie en op het gemakje de planken van de wanden en vloer gekrast met de achterkant van een afbreekmesje. Daarna deurtjes uit de langswanden gesneden en met dun styreen 0,5 en 0,25 de inzetjes gemaakt. U-profieltjes van Evergreen rondom geplakt. De driehoekinge schetsplaten met klinknageltjes zijn van 0,25mm styreen bewerkt met een schroef. Nu nog afwerken met messingdraad 0,8 en 0,5 voor grepen, stangen en treden.
de laatste styreen onderdelen en de diverse messingdraadjes zijn aangebracht, en de eerste laag verf opgebracht. ben niet in het bezit van een airbrush, dus de keuze was spuitbus of kwast. Voor het laatste gekozen vanwege de vele randjes en kiertjes. Na het eerste laagje kun je pas zien hoe het met de oneffenheden is gesteld. dat wordt schuren: aspotten, buffers, koppeling en verenpakket nog te bestellen, en op het laatst de grendelhaak en schuiven aanbrengen
NS 157 890 Laswagen
Een kleine module, 60x60cm
Verder met de modulebakken
Voor de foto's heb ik twee wagonnetjes en een stukje rail laten poseren zodat je al een beetje kunt zien hoe het gaat worden.
Overzicht van de twee modulen, op de voorgrond komt de draaibrug. de multiplex bovenplaat heb ik op het slootniveau aangebracht en provisorisch aangegeven hoe de sporen komen te lopen op de tweede module.
Modulebakken bouwen
Modulebaan, eerste schetsen
Op twee modules van 60x120cm moet het allemaal gebeuren. Een doorgaand spoor in het midden van de modules zorgt ervoor dat dit baantje kan worden opgenomen in de Spoor Nul Modulebaan. Daarnaast moet het op zichzelf ook leuk zijn. Aan de rechter kant is een kleine halte en een losweg. Links de eingenlijke gadget: een draaibrug. Die draaibrug kan ook helemaal doordraaien zodat er eigenlijk een draaischijf vermond als draaibrug, in het zicht is. Op de brug is ruimte voor een bv een sik met een wagon.
In de volgende versie is het plan geoptimaliseerd, de twee wissels zijn vervangen door een asymetrisch driewegwissel, hierdoor kunnen de opstelsporen langer worden. Ook liggen de sporen niet allemaal meer evenwijdig.
De volgende variant zie je hieronder. Toen bleek dat het niet m ogelijk was om bij Marcway het asymetrisch driewegwissel te kunnen bestellen, verdween deze uit de lay-out. Ee.a. is nog schematisch weergegeven. Om niet tegen de achterkant of voorkant van het station te kijken is de layout om de lengte as gespiegeld. De losweg heeft nog een staartje gekregen, een stukje kade. Verder is het haltegebouw ingevuld: Station Rijksstraatweg van de HESM, beter bekend als de Haarlemmermeerlijnen. Al met al past het niet meer op 2 modules, er is een halve module (60x60cm) toegevoegd. Die tekening moet nog worden gemaakt.